Compositi termonucleari, la nuova sfida di ITER

The €18 billion ITER (International Thermonuclear Experimental Reactor) under construction in Saint-Paul-lez-Durance, France, has been designed to demonstrate that fusion power can be produced on a commercial scale, providing a safe, environmentally sustainable energy source. The ITER will use hydrogen fusion, controlled by superconducting magnets, to produce massive heat energy.
Pultrusion company Exel Composites is collaborating with French industrial contractor CNIM to make glass fiber components for the magnet support structure of the International Thermonuclear Experimental Reactor (ITER), the world’s largest experimental fusion facility.
The composite pre-compression rings ensure the operation of the toroidal field coils that are employed to create a magnetic ‘cage’ to confine the 150 million°C plasma. To reduce fatigue and deformation of the coils resulting from the powerful magnetic fields, three pre-compression rings will be placed on top of them and three below, while an extra set of three will be manufactured in case replacement becomes necessary in future. The pre-compression rings are required to withstand maximum hoop stresses of up to 500 MPa at room temperature. Glass fiber epoxy composite with a high fiber content was selected as the most suitable material to withstand such extreme loads, avoid circulation of electromagnetic currents and deliver a long service life. The composite rings will have a diameter of approximately 5 m, a cross-section of nearly 30 cm x 30 cm and will weigh slightly more than 3 tons.
The process uses on pultruded composite profiles whereby each ring will be produced by winding a 2 mm thick, 2.8 km long, flat pultruded profile around a metal tool. A 0.12 mm thick epoxy adhesive tape is wound over each layer. The completed ring lay-up is cured and then machined to the required final dimensions.


Leggi anche

Il peso dei satelliti spaziali può rendere costoso il raggiungimento dell’orbita terrestre bassa (LEO). Se ne sono rese conto le aziende australiane che hanno dovuto fare i conti con i fornitori di lancio che fatturano i carichi utili al chilogrammo. È emersa quindi la necessità di utilizzare strutture più leggere, ma al tempo stesso robuste, per resistere in ambienti spaziali con temperature estreme….

Leggi tutto…

Axiom Space, ideatore della prima stazione orbitale commerciale, ha annunciato una collaborazione con Prada, luxury brand milanese fondato nel 1913, per la creazione delle tute destinate agli astronauti della missione Artemis III della NASA. Sarà il primo sbarco sulla Luna con equipaggio dai tempi dell’Apollo 17, che risale al 1972….

Leggi tutto…

Con l’obiettivo di promuovere l’adozione di tecnologie verdi nel settore aeronautico, riducendo conseguentemente, le emissioni di carbonio. La NASA ha deciso di stanziare cinquanta milioni di dollari per finanziare quattordici organizzazioni che si occuperanno dello sviluppo di processi di produzione e materiali compositi avanzati per le strutture degli aerei…

Leggi tutto…

Il Fraunhofer Institute for Manufacturing Technology and Advanced Materials IFAM di Stade (Germania) sta sperimentando nuovi materiali e soluzioni di automazione per produrre velivoli più leggeri ed efficienti. Queste tecnologie rappresentano un passo decisivo sulla strada della sostenibilità, dato che ogni chilogrammo di peso risparmiato in un aereo passeggeri comporta una diminuzione del consumo di cherosene fino a 120 kg all’anno….

Leggi tutto…

La supply chain dell’Additive Manufacturing in scena dal 28 al 29 settembre 2023 nella cornice del Museo Alfa Romeo per la XI edizione del Convegno/Exhibition RM FORUM…

Leggi tutto…