Materiali compositi reattivi


3D printers could be used to change the dynamic behavior of reactive composite materials.

That’s the potentially-groundbreaking news that a team of scientists and engineers from Lawrence Livermore National Laboratory and Harvard University have discovered, publishing their findings in the December issue of the Advanced Materials journal, released Wednesday, as reported by Phys.org.

With 3D printing, the scientists and engineers have pinpointed that the architecture can pave the way for exerting more control over the energy release rate of reactive composites.

3D printing has allowed us to make high-quality parts with the feature sizes commensurate with the length scales of dynamic phenomena,” Kyle Sullivan, a staff scientist and the paper’s lead author, told Phys.org. “It’s allowed us to make precision geometries, with careful control over several length scales. With this spatial control, we wanted to examine how, and to what extent, this translates into controlling dynamic behavior.

Sullivan added: “The big message here is we’re showing 3D printing can be used to change the dynamic behavior of materials. It’s very promising moving forward.

Prior to this discovery, the way to change the performance in reactive materials was to change their formulation or the formulation’s particle size.

With direct ink-writing, a 3D printing process, researchers were able to change the energy in reactive materials like never before.

It will be intriguing to see what developers can do now that they know that 3D printers are able to change reactive materials.

 

Photo 1’s caption: Lawrence Livermore Laboratory scientists Cheng Zhu (left) and Kyle Sullivan are using additive manufacturing for printing custom electrically conductive substrates.
Credit: Julie Russell/Eric Duoss LLNL

Photo 2’s caption: The researchers found by creating the reactive material architectures, or RMAs, they could direct and manipulate the energy released by the material in ways never possible before. Credit: Julie Russell/Eric Duoss LLNL


Leggi anche

Tim Young, Head of Sustainability del National Composites Centre, ha illustrato a “The Engineer” i risultati di una ricerca realizzata dall’istituto che fornisce una panoramica delle possibilità di introdurre soluzioni basate sulla chimica nella supply chain dei compositi nel Regno Unito, al fine di garantire la sostenibilità nel settore….

Leggi tutto…

Il National Composites Center (NCC) sta promuovendo un progetto industriale congiunto (JIP) che affronterà la sfida del benchmarking delle prestazioni di permeabilità dei tubi compositi termoplastici (TCP) per la distribuzione dell’idrogeno. L’obiettivo verrà raggiunto attraverso la produzione di campioni di tubi standardizzati, che costituiranno un database di misurazione della capacità del rivestimento e del materiale di rinforzo….

Leggi tutto…

L’azienda belga Umbrosa sviluppa ombrelli e ombrelloni per esterni che, essendo utilizzati anche in ambienti costieri o boschivi, devono essere in grado di sopportare l’esposizione prolungata al vento forte, all’acqua salata, alle piogge e ai raggi solari. Per migliorare le prestazioni meccaniche dei propri prodotti, Umbrosa ha scelto di affidarsi ad Exel Composites che ha progettato nervature in compositi per ombrelli….

Leggi tutto…

The Italian automaker Pagani makes some of the world’s most exclusive hypercars. The chassis consists entirely of carbon-fiber parts. For cutting, Pagani has been relying on equipment from Swiss cutting-system manufacturer Zünd for more than 20 years. In 2015, Pagani installed its first cutting system Zünd G3 L-2500. The 2018 was the year of the second G3 L-2500….

Leggi tutto…

La casa automobilistica italiana Pagani produce alcune delle hypercars più esclusive al mondo. La monoscocca è realizzata in materiali compositi di ultima generazione come il Carbo-Titanio. Per il taglio, l’azienda modenese si affida da oltre vent’ anni alle tecnologie della svizzera Zünd. Nel 2015, Pagani ha installato il suo primo sistema di taglio Zünd, modello G3 L-2500. Risale, invece, al 2018 l’inserimento in produzione del secondo G3 L-2500….

Leggi tutto…